[ Pobierz całość w formacie PDF ]

mieć zaokrąglenia. Zaokrągleniami powinny być zakończone poręcze na obiektach.
8. Balustrady zabezpieczające ruch pieszych lub rowerów powinny zawierać prześwity elementów
wypełnienia:
1) pionowych - nie większe niż 0,14 m,
2) poziomych rozmieszczonych do wysokości 0,7 m - nie większe niż 0,15 m,
3) poziomego, łączącego elementy pionowe wypełnienia - nie większe niż 0,12 m od płaszczyzny
chodnika.
9. W balustradzie zabezpieczającej ruch obsługi dopuszcza się zastosowanie oprócz poręczy tylko
dwóch równoległych do niej elementów, z których jeden powinien być umieszczony w połowie jej
wysokości, a drugi - na wysokości nie większej niż 0,15 m od płaszczyzny chodnika lub schodów.
§ 256. 1. SÅ‚upki lub Å›cianka balustrady powinny być zamocowane w elementach konstrukcji obiektu
inżynierskiego.
2. Rozstaw słupków, które przewidziane są do zamocowania balustrady w elementach konstrukcji
obiektu, nie powinien być większy niż 2,5 m.
§ 257. Balustrada przewidziana nad torami kolejowymi lub tramwajowymi, zasilanymi z napowietrznej
sieci energetycznej, powinna być uzupeÅ‚niona osÅ‚onami, o których mowa w § 275 pkt 1.
§ 258. Dopuszcza siÄ™ zastosowanie balustrady ze specjalnymi zabezpieczeniami, przewidzianymi do
ochrony przed zrzucaniem z obiektu przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla pojazdów
przejeżdżających pod obiektem.
Rozdział 10
Bariery ochronne
§ 259. 1. Obiekty inżynierskie, usytuowane w ciÄ…gu dróg publicznych, powinny być wyposażone w
urządzenia zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędz obiektu.
2. Urządzenia zabezpieczające, o których mowa w ust. 1, powinny być:
1) wykonane w szczególności jako bariery:
a) stalowe,
b) betonowe pełne,
c) stalowo-betonowe,
2) umieszczone:
a) na skraju obiektu albo między jezdnią a chodnikiem - jako bariery skrajne,
b) w pasie dzielącym na obiektach w ciągu dróg dwujezdniowych jednoprzestrzennych bądz
rozdzielonych wÄ…skÄ… szczelinÄ… - jako bariery dzielÄ…ce,
z zachowaniem wymagaÅ„ okreÅ›lonych w § 262 ust. 1.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
Dz.U.00.63.735 - tekst pierwotny
§ 260. Bariery, o których mowa w § 259 ust. 2, traktowane w zależnoÅ›ci od ich odksztaÅ‚cenia w
czasie kolizji jako:
1) podatne - przy odkształceniu nie większym niż 2 m,
2) wzmocnione (o ograniczonej podatności) - przy odkształceniu nie większym niż 0,85 m,
3) sztywne (niepodatne) - przy odkształceniu równym lub zbliżonym do 0 m,
powinny zapewnić przenoszenie odpowiednich wielkości obciążeń od uderzenia pojazdów
przewidzianych w Polskiej Normie.
§ 261. 1. Bariery stalowe i betonowe peÅ‚ne powinny mieć:
1) stalowe:
a) prowadnice z profilowanej taśmy stalowej zgodne z Polską Normą,
b) wysokość mierzoną od powierzchni, na której podczas kolizji znajduje się koło pojazdu, do górnej
krawędzi prowadnicy - 0,75 m, z zastrzeżeniem ust. 2,
c) słupki - o wysokościach przekrojów w kierunku prostopadłym do osi obiektu nie mniejszych niż 100
mm,
d) rozstaw słupków - nie większy niż 2 m,
e) zachodzące końce elementów prowadnicy zwrócone zgodnie z kierunkiem ruchu pojazdów przy
barierze,
2) betonowe pełne:
a) wysokość - nie mniejszą niż 0,81 m, mierzoną jak w pkt 1 lit. b),
b) zarys ściany bocznej od strony ruchu pojazdów w kształcie linii łamanej, zapewniający
wyprowadzenie najeżdżającego pojazdu w kierunku zbieżnym lub bliskim linii bariery, z
zastrzeżeniem ust. 3.
2. W przypadku gdy między jezdnią a prowadnicą bariery stalowej lub pionowym elementem zarysu
ściany bocznej bariery betonowej znajduje się krawężnik w odległości równej lub mniejszej niż 0,2 m,
wysokość bariery, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b), powinna być mierzona od powierzchni jezdni.
3. Dopuszcza się w barierach betonowych stosowanie pionowego zarysu ściany bocznej na całej
wysokości, gdy prędkość przejeżdżających samochodów jest nie większa niż 60 km/h.
§ 262. 1. OdlegÅ‚ość prowadnicy bariery stalowej lub pionowego elementu zarysu Å›ciany bocznej
bariery betonowej od elementów przekroju poprzecznego drogi określają warunki techniczne, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
2. Bariery przewidziane tylko na obiekcie mostowym powinny mieć długość:
1) dla barier skrajnych:
a) w ciągu dróg klas A i S - nie mniejszą niż 60 m,
b) w ciągu dróg klas GP i G - nie mniejszą niż 40 m, z zastrzeżeniem lit. c),
c) w przypadku barier stalowych przy prędkości pojazdów:
- mniejszej niż 70 km/h - nie mniejszą niż 28 m,
- (70÷100) km/h - nie mniejszÄ… niż 48 m,
- większej niż 100 km/h - nie mniejszą niż 60 m,
nawet jeśli długości obiektów, łącznie z długością przyczółków, są mniejsze od podanych powyżej,
2) dla barier w pasie dzielącym - nie mniejszą niż 60 m, a w wyjątkowych przypadkach nie mniejszą niż
długość barier skrajnych określona w pkt 1.
3. Do długości barier nie wlicza się wymaganych odcinków początkowych i końcowych barier.
4. Bariery powinny przebiegać w sposób ciągły, bez przerw. W przypadku koniecznych przerw
powinny być wykonane odpowiednie rozwiązania, zabezpieczające przed wjechaniem pojazdu na
przerwÄ™ w barierze.
§ 263. 1. Bariery na obiekcie powinny być poÅ‚Ä…czone z barierami przed i za obiektem za pomocÄ…
odcinków przejściowych, niwelujących różnice ich sztywności.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
Dz.U.00.63.735 - tekst pierwotny
2. Odcinki przejściowe powinny realizować zmianę sztywności na długości nie mniejszej niż 12 m.
3. Zmiana sztywności, o której mowa w ust. 2, powinna być dokonana w szczególności poprzez
zmianę: sposobu zamocowania, profilu kształtownika słupka lub odległości między słupkami.
4. Odcinki przejściowe barier stanowią czynną długość bariery.
§ 264. OdlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy sÅ‚upkami w stalowych barierach ochronnych, umieszczonych na obiektach
znajdujących się na łukach poziomych, powinny być odmierzone w licu bariery przebiegającej równolegle
do Å‚uku krawÄ™dzi jezdni i zachowujÄ…cej wymagania okreÅ›lone w § 262 ust. 1.
§ 265. 1. Na skraju obiektu powinny być zastosowane bariery sztywne.
2. Płyty chodnika, w których zakotwione są bariery określone w ust. 1, powinny mieć zapewnioną [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • themoon.htw.pl
  •