[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na piersiach nie musi się poruszać, by dać nam pojęcie swojej postawy.
I wreszcie, gdy przyjdzie nam do głowy pokazać uczucia bohatera, jego myśli, wspomnienia,
najlepsze do tego celu będą plany bliskie ? detal i zbliżenie. Podobnie, gdy zechcemy pobudzić
wyobraznie widza, nadać jakiemuś zwykłemu przedmiotowi specjalne znaczenie. Na przykład, gdy
prezentujemy widzowi scenę, w której żona wstaje w nocy i idzie do kuchni, możemy w planach
szerokich ? neutralnych ? pokazać jak sięga po nóż i wówczas zwykle widz pomyśli, że to żarłoczna
oszustka, która w dzień się odchudza, a w nocy objada specjałami. Jeśli jednak pokażemy jej dłoń
sięgającą po nóż w którymś z planów bliskich i jeszcze dodamy do tego odpowiednią muzykę, widz
najprawdopodobniej domyśli się, że żona niezadowolona z usług męża pójdzie się z nim rozprawić.
Oczywiście, pewne wizualne rozwiązania, takie jak zbliżenie oka przy przeniesieniu w świat marzeń
lub wspomnień bohatera albo obraz poruszających się kół pociągu, jako ilustracja upływu czasu
2 z 3 2015-08-15 18:15
Montaż filmowy czyli żelazne zasady dramaturgii http://www.swiatobrazu.pl/montaz-filmowy-czyli-zelazne-zasady-drama...
powielane przez lata stały się dziś obrazowym kiczem i najczęściej nie przynoszą naszym realizacją
pożytku. Trzeba szukać nowych ? własnych rozwiązań, które jednak zgodne są z naturą i funkcją
wielkości planów filmowych.
Czytaj część I - Montaż filmowy, czyli robienie filmu od końca
Czytaj część II - Montaż filmowy, czyli obserwuj siebie, nadaj sens dokonanym wyborom ...
Czytaj część III - Montaż filmowy, czyli robienie filmu od końca... odc. 3
Czytaj część IV - Montaż filmowy, czyli twórcze łamanie reguł
Czytaj część V - Montaż filmowy, czyli opowiadanie obrazem
Artur Waczko
waczko@szkolareklamy.pl
autor jest wykładowcą
wydziału realizacji TViF
Warszawskiej Szkoły Reklamy
www.szkolareklamy.pl
www.swiatobrazu.pl
3 z 3 2015-08-15 18:15
[ Pobierz całość w formacie PDF ]